Het omgaan met afwijzing

Jaffet was een van de velen die de lezing volgde. Een bekende, Arabische spreker sprak op een boeiende wijze en zijn rede was rijk aan inhoud. Het duurde maar even en Jaffet was er erg enthousiast over. Hij maakte ijverig notities en nam zich voor om bepaalde dingen in zijn leven te gaan veranderen. Eindelijk had hij een concrete manier van aanpak geleerd die het gewenste succes moest opleveren.
Na de lezing wilde Jaffet met andere toehoorders over de lezing praten en hij deed een verbazingwekkende ontdekking. sommigen maakten grappen over de lezing. Over dezelfde lezing die hij als serieus en nuttig had ervaren, maakten anderen grappen.
Anderen bekritiseerden de spreker en de inhoud. Het leek bij wijze van spreken of het hun werk was. Het leek of zij zichzelf alleen belangrijk konden vinden als zij iets konden bekritiseren.
Anderen hadden helemaal geen mening over de lezing. Zij vonden hem noch bijzonder, noch slecht, het leek of zij niets eens hadden geluisterd.
Maar veel mensen hadden de boodschap net zo ervaren als Jaffet. Zij waren enthousiast en brandden van verlangen om de inhoud van de lezing in hun leven te gebruiken.

Jaffet begreep daar niets van en besloot de spreker zelf te raadplegen. Het duurde even voordat hij door de menigte heen bij de Arabier geraakte om hem iets over zijn enthousiasme en de verschillende reacties te kunnen vertellen.
De spreker antwoordde: “deze vier groepen mensen treft elke spreker aan. Het percentage verschilt, maar in elk groter publiek zijn er altijd mensen die grappen maken, mensen die bekritiseren, mensen die neutraal zijn en mensen die enthousiast zijn.”
De spreker ging door met spreken: “in het begin probeerde ik iedereen enthousiast te maken. Maar dat lukte niet, want sommigen zien de taak van hun leven in het bekritiseren en negatief zijn. Het vraagt moed om voor nieuwe dingen open te staan. En niet iedereen heeft deze moed. Vroeger wond ik mij ontzettend op als iemand tegen mij loog” vervolgde de spreker zijn verhaal. “Vandaag weet ik dat een leugenaar moet liegen. Dat is de reden waarom hij bestaat; het is zijn taak, zogezegd. Ik voel me veel beter als ik dat accepteer dan wanneer ik probeer om de leugenaars in deze wereld te bekeren. Met de vier groepen is het hetzelfde. Ik ondervond dat het gemakkelijker is om die vier groepen te accepteren. Ik concentreer me alleen op die groep die mijn boodschap positief opneemt. Sindsdien voel ik me veel meer op mijn gemak.”
Jaffet bedankte de spreker voor dit belangrijke inzicht en wilde weggaan. Toen glimlachte de Arabier en zei: “Wij hebben een belangrijke wijsheid in Arabië die luidt als volgt: als je een huis verlaat, dan moet je het stof van je sandalen schudden.” Jaffet peinsde lang over deze laatste zin. Het leek hem logischer om het stof van zijn sandalen te schudden voordat hij een huis binnenliep, maar de Arabier had duidelijk gezegd dat hij het stof van zijn sandalen moest schudden nadat hij het huis had verlaten.
Dus keerde hij naar de spreker terug. De Arabier lichtte toe: “Het is niet van belang dat de mensen in het huis jouw verhaal geloven, want volgens de wet van het gemiddelde zullen er altijd voldoende mensen zijn die het wel geloven. Je mag echter in geen geval hun verhaal kopen.
Jaffet keek verbaasd. De spreker ging verder: “Als je de bezwaren van degenen die niet willen kopen met je meesleept, dan is het alsof je zandkorrels in je sandalen voelt. In het begin vind je die paar zandkorrels niet erg, maar nadat je enkele kilometers gewandeld hebt, irriteren zelfs de kleinste korreltjes je voeten en maken ze een wond. Als je doorloopt zullen deze korreltjes blaren veroorzaken en uiteindelijk moet je stoppen met wandelen. Daarom moet je onmiddellijk alle tegenargumenten van je af schudden.
Als iemand je verhaal niet wil geloven, dan is dat verder geen ramp en is dat zijn goed recht, maar je mag nooit zijn argumenten geloven die aangeven waarom jouw verhaal hem niet beviel.”

Elke goede ondernemer, elke politicus, spreker, verkoper, kunstenaar of sporter heeft geleerd om met afwijzingen om te gaan. Hij weet dat er altijd drie groepen zijn: een groep zal zijn producten afkeuren; de tweede groep kan geen beslissing nemen en doet uiteindelijk niets; de derde groep koopt.
Het maakt niet uit wat je verkoopt, je zult steeds deze drie groepen vinden. Dat heeft niets met je product te maken en ook niet met jezelf. Het ligt simpelweg in de menselijke natuur. Je moet daarom een afwijzing niet op jezelf betrekken en ook niet aan je product twijfelen. Wij mogen het deze negatievelingen niet toestaan dat zij ons kwetsen en pijn doen. Zij doen dit in zekere mate om te “bewijzen” dat zij gelijk hebben. Dit mag je nooit laten gebeuren, schud de pijnlijke zandkorreltjes maar van je af
Sommige mensen hebben het bij wijze van spreken tot hun levenstaak gemaakt om negatief te zijn. Dat mag ons niet storen, want dat is juist hun taak. Zoals een dief die steelt en een leugenaar liegt, is een negatieveling negatief.
Wij doen er verstandig aan te weten dat niet iedereen enthousiast kan zijn over onze producten. Het ligt niet binnen ons bereik om de mensen te veranderen en dat is juist goed zo, iedereen kan zijn vrije wil hebben. Maar wij hebben de macht om te beslissen hoe vaak wij een activiteit uitvoeren en hoe goed wij die uitvoeren. Degene die het verschil uitmaakt, ben jijzelf. Het is met name het gevoel voor het bedrijf. Je gevoel voor het vergoedingssysteem. Je gevoel voor de hulpmiddelen en de mensen met wie je samenwerkt en je gevoel voor de markt. Met name één verschil is doorslaggevend: het gevoel voor jezelf. Niet wat je zegt maakt het verschil, maar hoe je het zegt. Je gevoel geeft de doorslag.

Zowel een middelmatig als een buitengewoon persoon heeft verlangens, belangen en een bepaalde bereidheid. Maar winnaars hebben een specifiek verlangen. Zij hebben een specifiek belang en zij hebben een specifieke bereidheid. Winnaars hebben als het ware meer verlangen en meer belang en zij ontwikkelen meer bereidheid. Zij zijn gretiger, leergieriger, meer geïnteresseerd en bereid om alles te doen wat ook maar noodzakelijk is om hun doel te bereiken.
Winnaars hebben sterkere redenen waarom zij hun doelen moeten bereiken. Want pas als onze redenen zo sterk zijn dat we onze doelen moeten bereiken, ontwikkelen we een specifiek verlangen, een specifiek belang en een specifieke bereidheid. Vanaf dat moment is het ook niet meer belangrijk wat anderen zeggen, want dan is je doel belangrijker dan de mening van anderen.
Je moet je op die groep concentreren die jou aanneemt, c.q. koopt.
Het werkt trouwens beter als je een positief herinneringsmanagement bijhoudt waarin je elke afsluiting of elk succes opschrijft. Zet op papier wat je tijdens een gesprek bijzonder goed hebt gedaan. Door je succes te noteren verleng je de periode die aan dit succes herinnert.

In feite zul je ervaren dat een mens des te succesvoller is als hij zo min mogelijk aan zijn niet-afgesloten zaken denkt. Het gesprek van minder succesvolle personen gaat over rampen en nederlagen die zij hebben ondergaan en de moeilijke situatie waarin zij zich bevinden. Het gesprek van winnaars draait daarentegen met name om die dingen waarin zij geslaagd zijn in de afgelopen week.
Sommigen verlengen negatieve gedachten en nederlagen, terwijl de winnaars hun positieve gedachten en succesvolle zaken verlengen. Wie van beiden heeft gelijk?
In principe gaat het er in het leven niet om wie gelijk of ongelijk heeft, maar is het meer een kwestie van: wie voelt zich beter op zijn gemak? Wat denk je? En tot welke groep wil jij behoren? Winnaars beseffen dat de beste manier om met afwijzing om te gaan nog steeds bestaat uit de afwijzing simpelweg zo snel mogelijk af te ronden en te vergeten.

Praktijk
Vandaag ga ik op de juiste wijze de omgang met mensen trainen, doordat ik me verplicht tot de volgende stappen:
1. Vandaag ga ik elk succes op papier zetten. Ik vraag me niet alleen af wat mij gelukt is, maar ook waarom het mij gelukt is. Vandaag ga ik een leeg boek of schrift kopen, dat ik succesjournaal noem.
2. Elke afwijzing schud ik meteen als stof van mij af. Ik begrijp dat het voor sommige mensen in zekere zin hun levenstaak is om afkeurend te zijn. Dat accepteer ik. Ik betrek het echter niet op mezelf.
3. Ik weet dat ik de mensen niet kan veranderen. Ik concentreer me daarom op de dingen die ik kan beheersen: ik verhoog mijn kwaliteit en ga met die houding aan de slag.
4. Vandaag praat ik alleen met mensen die het over positieve dingen en succes hebben. Zodra iemand vandaag over negatieve ervaringen wil spreken, ga ik weg. Ook zal ik vandaag alleen over positieve dingen praten. Ook al weet ik dat er voor iedereen momenten van afkeuring zijn, ik weet ook dat het dom is om aan deze afkeuring meer aandacht te besteden door erover te praten.

Advertenties

2 reacties op Het omgaan met afwijzing

  1. Het vaststellen van de verschillende soorten mensen (negatief, neutraal, grappenmakers en serieuze mensen) zie ik als een mijlpaal om succes te hebben.

    Door aandacht et besteden aan slechts de mensen die de moeite waard zijn, haal je hoog rendement uit je inspanning.

    Omdat je vanaf de buitenkant mensen moeilijk kunt inschatten komt de wet van de grote getallen (SINALOA) weer om de hoek kijken. Benader velen en ga verder met de mensen die voor jou de moete waar zijn. Ga niet om met dromendieven, Mix je met de mensen die dromen realiseren.

    Hans Winkelaar

    • wbcoach zegt:

      Beste Hans,

      Als reactie op jouw reactie heb ik een mooie metafoor die denk ik een goed beeld geeft.

      Een schaap of een leeuw

      Een oud zen-verhaal, over een leeuw die was grootgebracht door schapen en dacht dat hij zelf een schaap was totdat een oude leeuw hem greep en meenam naar een vijver, waar hij hem zijn eigen spiegelbeeld liet zien.

      Velen van ons zijn als deze leeuw. Het beeld dat we van onszelf hebben is niet ontleend aan onze eigen directe ervaring maar aan de mening van anderen. De individualiteit die van binnenuit had kunnen groeien is vervangen door een van buitenaf opgelegde ‘persoonlijkheid’. We worden zomaar een schaap in de kudde, niet in staat ons vrij te bewegen en onbewust van onze eigen ware identiteit. Het wordt tijd om je eigen spiegelbeeld in de vijver eens te bekijken en je te bevrijden uit het zelfbeeld dat door anderen is geconditioneerd.

      Ga dansen, rennen, joggen, wartaal praten, wat er maar nodig is om de slapende leeuw van binnen wakker te schudden. Pas als je je persoonlijkheid laat varen ben je in staat je individualiteit te vinden. Je individualiteit krijg je van het bestaan; je persoonlijkheid is opgelegd door de maatschappij. De persoonlijkheid is een maatschappelijk nut.

      De maatschappij kan geen individualiteit toestaan, want de individualiteit is niet zo volgzaam als schapen. De individualiteit heeft de eigenschappen van een leeuw; een leeuw gaat zijn weg alleen. Schapen bevinden zich altijd in de massa, in de hoop dat de massa ze een knus gevoel geeft. In de massa voelt men zich beter beschermd, veiliger. Als er iemand aanvalt, bestaat er in een menigte altijd een goede kans jezelf te redden. Maar alleen? Alleen leeuwen gaan hun weg alleen.

      En ieder van jullie wordt als leeuw geboren, maar de maatschappij conditioneert iedereen, ze programmeert je denken als een schaap. Ze geeft je een persoonlijkheid, een gezellige, aardige, heel nuttige, heel gehoorzame persoonlijkheid. De maatschappij wil slaven en geen mensen die vrijheid boven alles stellen. De maatschappij wil slaven, want de hele gevestigde orde eist gehoorzaamheid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s